28.2.2011

Valmistautumista tulevaan

2 päivää leikkaukseen.

Edessä oleva operaatio aiheuttaa jo jos jonkinlaista järjestelemistä. Kotona pitää kaikkea katsoa sillä silmällä, että asiat, joiden tekeminen vaatii kahta kättä tai vähäistä suurempaa voimanponnistusta pitää tehdä tänään tai huomenna. Leikkauksen jälkeen erilaiset askareet pitää hoitaa "vasemmalla kädellä". Siivosin eilen asuntoni, pesin pyykkikorin tyhjäksi, vaihdoin lakanat ja siirtelin tavaroita paremmille paikoille. Tänään illalla pitää ladata vielä pakastin täyteen elintarvikkeita, koska kaupassa käynti ja ruokatarvikkeiden kotiin kantaminen tuottanee hankaluuksia tulevien viikkojen aikana.

Aamulla soitin leikkausosastolle ja tiedustelin leikkausaikaa. Keskiviikkoaamuna 9.30 pitäisi saapua paikalle, mutta kotiinpääsystä ei hoitaja osannut antaa minkäänlaista arviota. "Kyllä siihen useampia tunteja täytyisi varata..." Juu, minulla ei kyllä ole mikään kiire vaikka jäisin loppuviikoksi, mutta koska poispääsy onnistuu vain saattajan kanssa olisi saattajaa ajatellen ollut mukava tietää operaation jälkeinen, edes keskimääräinen tai tyypillinen toipumisaika leikkausosastolla. Ehkäpä ajat vaihtelevat niin paljon potilaan voinnin mukaan, että tarkempaa arviota tai liikoja lupauksia ei kananta antaa.

(Tuntuupa, että vaikka olen käynyt perioperatiivisen hoitotyön suuntaavat opinnot, ja tehnyt käytännössäoppimisjaksoja leikkaussaliympäristössä, niin ihan kaikkia asioita en kuitenkaan osaa katsoa hoitolaitoksen ja sen henkilökunnan näkökulmasta. No, ehkä opinnoista kuluneet vuodet ja varsinaisista opinnoistani hieman sivussa olevat työtehtävät ovat minut vieraannuttaneet.)

Kysyin myös mahdollisuutta saada leikkauksen jälkeisen lääkityksen reseptit etukäteen, jotta voisin "terveenä" ja hyvävointisena käydä ne etukäteen apteekista hakemassa. Tiesin jo valmiiksi, että järjestely saattaisi olla hankala, mutta ajattelin kuitenkin koeponnistaa yksityisen sairaalan palveluprosessia. Ei onnistunut, koska se vaatisi lääkärin työpanosta sellaisessa vaiheessa, ettei hän ole vielä tavannut potilasta jne..

Anestesialääkäri käy määrämäässä postoperatiivisen kipulääkityksen ja mahdollisen antibiootin leikkauksen jälkeen, kun operaation laajuus ja sen mahdollisesti aiheuttama kipulääkityksen tarve olisi selvinnyt. Sitten potilas hankkii lääkeet (mitä eittämättä tarvitaan vielä saman päivän aikana) joko itse apteekkiin hoippuen tai mahdollisesti - mikäli sellainen saatavilla on - asiamiestä käyttäen. Kumpaankin menettelyyn liittyy omat haittansa ja ikävyytensä.

Tässä olisi päiväkirurgisen prosessin kehittämisen paikka - ei niinkään hoitotyön prosessin, vaan asiakkaan laadukkaan palvelun kannalta. Palvelu tai muu hyödyke, joka ei tuottajalle maksa juuri mitään, mutta tuo asiakkaan kannalta lisäarvoa, kannattaa aina toteuttaa. Toivottavasti valitsemani sairaalan toimintajärjestelmä parhaillaan pureskelee antamaani kehittämisehdotusta ja joku jossain vaiheessa pääsee nauttimaan tältäkin osin paremmasta palvelusta...

2 kommenttia:

  1. ja ihan ilmaisekksi konsultoit lääkäriasemaa? :) hyviä prosessin kehitysideoita!

    VastaaPoista
  2. Asiakas on kuningas tälläkin alalla, sillä liikuttelevathan asiakkaat valinnoillaan suuria määriä vakuutusyhtiöiden maksamia korvauksia...

    VastaaPoista